Pravidla OB a Směrnice ražení

Většina lidských činností ze řídí nějakými danými a psanými pravidly. Orientační běh v tomto není žádnou výjimkou.

Pravidla OB a Směrnice ražení najdete v plném znění v Dokumentech na webu orientacnibeh.cz konkrétně zde

Já ze směrnice ražení zdůrazním pár následujících bodů, jaké jsou povinnosti a možnosti. Jde o pravidla z aktuální směrnice(2025) platné od 15.1.2020:

  • Závodník je zodpovědný za správné označení svého závodního průkazu na všech kontrolách.
  • Závodní průkaz musí obsahovat jednoznačný záznam o průchodu všemi kontrolami.
  • Při použití elektronických systémů ražení SPORTIdent a SPORTident Air+ musí být kontrola vybavena mechanickým záložním označovacím zařízením.
  • Závodník, kterému v závodním průkazu chybí záznam o průchodu některou z kontrol, musí být diskvalifikován, pokud se s jistotou neprokáže, že chybějící záznam není zaviněn chybou závodníka. V těchto výjimečných případech lze použít pro ověření průchodu závodníka danou kontrolou dalších možností, například svědectví rozhodčího, kamerový záznam, nebo vyčtení obsahu paměti elektronického označovacího zařízení. Za všech ostatních okolností nejsou tyto možnosti přípustné a závodník musí být diskvalifikován.
  • Při použití elektronického systému SPORTident to znamená:
    Závodník je povinen vyčkat zvukového a světelného signálu, potvrzujícího správnost ražení (signál vydá označovací jednotka, případně závodní průkaz).
    – Pokud je na kontrole více označovacích jednotek a některá z nich není funkční, závodník musí zkusit použít další (záložní) označovací jednotky a bude diskvalifikován, pokud v závodním průkaze nebude záznam o průchodu kontrolou.
    – Pouze pokud žádná z označovacích jednotek na kontrole není funkční, závodník smí a musí použít náhradní mechanické ražení do mapy, jinak bude diskvalifikován.
    Pokud závodník razí příliš rychle (nevyčká zvukového a světelného signálu jako potvrzení správného ražení) a závodní průkaz nebude obsahovat záznam o označení dané kontroly, musí být závodník diskvalifikován (a to i v případě, kdy paměť označovací jednotky zaznamená číslo závodního průkazu daného závodníka jako chybné oražení).
    – Pořadatelé mají právo vyčíst paměť jakékoliv označovací jednotky a pořídit zálohu takového záznamu. Vyčtení paměti označovací jednotky může být požadováno také závodníkem, a to za poplatek ve stejné výši jako je vklad pro řešení protestu pro daný závod. Pokud bude paměť této označovací jednotky obsahovat úplný záznam (bez chyby) o oražení této jednotky příslušným závodníkem, je závodníkovi uznán průchod kontrolou jako správný a je mu vrácen poplatek za vyčtení paměti dané jednotky, jinak propadá poplatek pořádajícímu subjektu.
  • Závodník, který ztratí svůj závodní průkaz, vynechá kontrolu, nebo označí kontroly v nesprávném pořadí, musí být diskvalifikován.

Já si dovolím i tento výše uvedený výňatek lehce okomentovat:

  • Za správné ražení odpovídáte vy
  • Jste povinni počkat na zvukový a světelný signál potvrzující správnost ražení(kontrola, air čip)
  • Pokud nemáte nějakou kontrolu zaznamenanou ve vašem čipu budete disk, tedy pokud zrovna na kontrole nebyl rozhodčí a dosvědčí vám to. To asi není moc pravděpodobný scénář na běžných závodech tak jako kamerový záznam.
  • Na mega důležitých závodech by vám mohlo pomoci vyčtení paměti krabičky kontroly. Musíte zaplatit vklad jako u protestu. Ale pozor nejde o fakt, že jste čip měli v krabičce nebo Air čip v blízkosti kontroly, jde o záznam správného ražení. V paměti krabičky kontroly může být váš záznam, ale označený jako špatné ražení, typicky rychlé ražení bez zvukové a světelné signalizace. Takže kontrolujte nejen číslo kontroly, ale taky správné ražení. Pokud máte obě tyto podmínky splněny, na 99.99% nebudete diskvalifikováni pro chybějící kontrolu. Když už kontrolu najdete tak hned nespěchejte pryč, užijte si ten krásný okamžik…
  • Pokud elektronický systém na kontrole nefunguje(bez zvukového a světelného signálu), oražte mechanickými kleštěmi do mapy(většinou na to tam je políčko R, ale nemusí tam být). Pokud máte air čip s vybitou baterií a čip nebliká a nepípá zkuste orazit kontaktně. Pokud razíte nefunkční kontrolu do mapy, tak to po doběhu do cíle ihned oznamte pořadateli.

Přeji na závodech správný směr a taky ražení bez údaje Disk